Gamle minder om en MZ 250.

Dette er en beretning om et lille vidunder, en MZ 250 ccm. årg. 1984.

Mens jeg boede i Brøns arbejdede jeg i mange år hos Hartmann i Tønder og jeg var ofte irriteret over at køre i bil der til om sommeren når det var rigtigt varmt. Jeg havde ingen nyere motorcykel den gang, derfor kørte jeg nogle gange på en af veteranerne. Det var engelske Royal Enfield motorcykler som jeg havde fire af, de tre var fra før 1930 og den ene fra 1946. Men jeg kunne alligevel ikke rigtig nænne det, gik der noget i stykker, var det ikke altid nemt at skaffe reservedele. Det var heller ikke helt lovligt at køre til arbejde på de gamle, da de kun var forsikret til lejlighedsvis veterankørsel.

Da jeg så fik bilen totalskadet og fik så meget af forsikringen at der blev lidt penge tilovers ved køb af en anden bil, tænkte jeg at nu skulle det være. Jeg ville have en motorcykel så billig som mulig, for jeg skulle jo kun bruge den til og fra arbejde og lidt småture. Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle købe, men da så jeg i Den Blå Avis en brugt MZ 250 ccm. årg. 1984, som havde kørt ganske få kilometer. Den kostede 6.500,00 kr., prisen tiltalte mig, men jeg havde altid kun hørt at MZ var noget af det dårligste der fandtes. Den stod i Sommersted, så jeg kørte alligevel hen at se på den og kørte en prøvetur. Den var pæn og reel, men det var jo en totakter, så den havde en underlig snerrende lyd i forhold til de store firetaktveteraner, som jeg var vant til at køre på. Styret sad helt forkert, fodhvilerne sad klistret tæt op ad motorblokken og så kunne jeg ikke lide den lange udstødning som ragede langt ud bag baghjulet. Det var dog ting som kunne ændres, så jeg købte den med den tanke at jeg sikkert nok kunne få de 6.500 for den igen.

Men jeg rettede styret, flyttede fodhvilerne og lavede udstødningen 14 cm. kortere, nu begyndte det at ligne noget, kørestillingen blev rigtig god og lyden vænnede jeg mig til. Jeg blev derfor meget glad for den lille maskine, den startede altid straks og svigtede aldrig, jeg kørte mere og mere på den også længere ture. Jeg var blandt andet et par gange oppe i Jylland og nogle dage på rundtur på Sjælland og Lolland-Falster. Det var lige inden Storebæltsbroen blev færdig så det var en af de sidste ture med færgen. Her havde jeg en sjov oplevelse, Da vi skulle køre af færgen var der også 10-12 Harleyfolk, det var tydeligt at de tilhørte en eller anden rockergruppe, for de havde alle rygmærker og nogle havde bare en klud på hovedet i stedet for hjelmen. De skulede lidt til min lille MZ, grinede og sagde noget som jeg dog ikke kunne høre.  Jeg blev stående lidt og så på at de skulle starte og det blev noget af en oplevelse. 3-4 startede straks, nogle var med kickstarter, dem jokkede de længe på og en skulle skubbes i gang. Da jeg havde set nok, trådte jeg en gang på kickstarteren og MZ´en gik omgående i gang, da var der ingen der grinede mere. Jeg var også til stumpemarked og på rundtur nogle dage i Tyskland nede ved den Hollandske grænse på den. Da kørte jeg med B5, sejlede over Elben ved Glückstadt, videre over Bremerhaven dernedad og med autobahn over Bremen, Soltau og Hamburg hjem. 

Fordi jeg før havde kørt rigtig mange veteranløb i Soltau, syntes det var sjovt at Spjætten også har været der nede.

Jeg skånede den overhovedet ikke, jeg kørte næsten altid med 90 kmt. på landevej og da den havde en tophastighed på godt 120 kunne jeg som regel følge trafikken de gange jeg var på motorvej. Fantastisk at de kun 250 ccm. kunne klare dette, men nu kommer vi til det mest fantastiske jeg havde den i ni år og kørte 50.000 km. Jeg ofrede ikke en krone til reservedele, kun dæk, kæder og tændrør, men det er jo almindelig vedligehold, det skal en maskine til 100.000 eller mere jo også have. Det allerbedste var dog at jeg solgte den i år 2000 for 5.500 kr. det kan man da kalde billig kørsel. Nu er MZ jo blevet et samlerobjekt og en i god stand koster langt mere. Derfor skulle jeg måske have beholdt den, men så skulle jeg nok også have beholdt de andre omkring tyve motorcykler som jeg i tidens løb har haft, det kunne jo være blevet et helt lille museum.

Venlig hilsen Wilbur Freudendahl.

 

 

                                     

 

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Søren P. Scholz | Svar 04.10.2017 14.37

Gamle minder om en MZ 250 årg. 1984.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.05 | 20:03

Tur til stumpemarked ....

...
22.05 | 19:36

Wilbur´s tur til Nordjylland se .....

...
04.05 | 19:16

Velkommen til Dieter og Gert hos MC FOLKET SKÆRBÆK.

...
27.02 | 15:38

Meget gode billeder.

---------------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
Du kan lide denne side